Vásárlási szokások a marketingben (COVID-19)
2020 márciusától kezdve minden megváltozott. Megállt a világ (The big shut down), az emberek az otthonukban maradtak, és mindenkin eluralkodott a bizonytalanság. A vásárlási szokások megváltoztak, több millió ember került utcára, számos vállalkozás behúzta a kéziféket, az emberek elkezdtek pánikszerűen tartós élelmiszereket vásárolni. A tőzsdék összeomlottak, az euró árfolyam az egekbe szökött. Senki sem tudta, hogy mi fog következni.
Ma már érezzük, hogy nemcsak a világ változott meg, hanem mi is. Azt is látjuk, hogy azóta valami fékezi a haladásunkat… Valószínűleg a 2020 előtti rohanó világ mára már tarthatatlan lett. Ha így folytatjuk, akkor nem sok jót jósolhatunk gyermekeinknek. Nem vehetjük el tőlük a jövőt.
Talán jobb is így, hogyha hosszú távon gondolkozunk.
Viszont dolgoznunk és fejlődnünk kell. Nem tehetjük meg, hogy várjuk a csodát, amely kiemel bennünket a válságból. Alkalmazkodnunk kell a vásárlóinkhoz, az ügyfeleinkhez. Lelkileg meg kell erősödnünk, és mennünk kell előre. Nehezebb lesz, mint eddig, de nincs mese.
Vásárlási szokások a koronavírus járvány után?
Mindenki szeretné, hogy elmúljon a járvány, de van egy olyan érzésünk, hogy nem a közeljövőben fog eltűnni, ezért érdemes olyan marketinget folytatni, amely alkalmazkodik az új vásárlási szokásokhoz, igényekhez. Most nem abban az időszakban vagyunk, hogy nyugodtan pazarolhatjuk a pénzünket. Félre kell tenni a jövőre, és a legoptimálisabban kell elosztani a bevételeinket.
A koronavírus időszakában az online vásárlás még jobban felértékelődött, mivel egyre többen a biztonságos vásárlás mellett teszik le a voksukat. Mivel az emberek a vásárlásuk során egyre kevesebbet érintkeznek fizikailag a megvásárolt termékekkel, ezért nagyon fontos, hogy rengeteg olyan információt, videót, képet osszunk meg látogatóinkkal, amelyek befolyásolják vásárlási döntéseiket.
Nagy hiba lenne, ha még mindig úgy gondolnánk, hogy az emberek nem olvassák el a weboldalak tartalmát. Egyre nagyobb igény lesz arra, hogy a látogatóink információkat kapjanak, mivel fizikailag nem érintkeznek a megvásárlandó termékekkel.
Fizikai bolt fenntartása
Ma már a fizikai bolt fenntartása is kezd háttérbe szorulni, ezért megváltoznak a vásárlási szokások is. Online vásárolni kényelmes, nem kell bkv-zni vagy emberekkel érintkezni, stb. Mivel a vásárlók a biztonságos vásárlásra fognak törekedni, ezért inkább online próbáljunk érvényesülni. A bérleti díj költségét forgassuk bele az online marketingbe, önfejlesztésbe, automatizáljuk a marketingrendszereinket, és így tovább. Ha van lehetőségünk, akkor indítsunk drop shipping webáruházat, mivel ezzel kiküszöbölhetjük a raktározással járó költségeket is.
Ha képzéseket tartunk, akkor mindig legyen online képzésünk is a személyes mellett. Készüljünk fel időben egy esetleges hasonló járványra, és ne az utolsó pillanatban kapkodjunk. Online képzéseknél érdemes próbalehetőséget biztosítani a látogatóinknak, mivel sok embernek még mindig idegen az online képzés.
Mivel sokan az online térben szeretnének érvényesülni, ezért az online verseny is egyre erősebb lesz a cégek között. Sok esetben érdemes segítségül hívni egy marketing-tanácsadót, aki segít felépíteni az online rendszerünket és kampányainkat.
Ha mostanában indítasz vállalkozást, akkor sok mindent magad kell megcsinálnod. Ebben az esetben érdemes elvégezned egy-két online marketinges tanfolyamot, amely segíteni fog az indulásodnál. De az is nagyszerű megoldás, hogyha keresel egy mentort, aki segít neked az elején felépíteni a vállalkozásodat. Sajnos az online marketing képzés legnagyobb buktatója az, hogy egy jó online marketingrendszer felépítéséhez főként tapasztalat és gyakorlatiasság szükséges.
Milyen online kampányba fektessünk?
Ha kevés ügyfeled van, és nem engedheted meg, hogy nagyobb összegért reklámozd magad, akkor tanulj bele egy kicsit a keresőoptimalizálásba, vagy kezdj el aktívan marketingezni az Instagramon. Ne gondold azt, hogy keresőoptimalizálni olyan nehéz lenne. Az egészhez főként szorgalom és egy kis tervezés szükséges. Először optimalizáld a weboldaladat a “gyengébb” kulcsszavakra, utána jöhet majd a többi. Használd a Search Console-t, amelyben végigkövetheted a SEO eredményeidet. Ahogy elkezd nőni a weboldalad nézettsége, egyre jobban fel fogsz lelkesülni.
Ma még olcsón reklámozhatsz az Instagramon is, ezért érdemes kihasználnod. Szinte pár ezer forintért rengeteg követőt szerezhetsz, számos új emberhez érhet el az üzeneted. Fontos, hogy mindig legyen egy tudatos marketingstratégiád.
Ha több pénzed van reklámokra, akkor érdemes egy Google Ads szakértővel közösen dolgoznod, aki a Facebookos hirdetéseidet is kezeli. Egy marketingszakértő a reklámra szánt összeged optimálisan fogja tudni elkölteni, és hasznos kampányokat fog neked létrehozni, valamint kezelni.
Használd ki a különböző ár-összehasonlító oldalakban rejlő lehetőségeket is, vagy építs Pinterest kampányokat. A Pinterest nagyszerű arra, hogy olcsóbban hirdesd termékeidet, weboldaladat. Mivel számos cég a Facebookon hirdeti magát, így érdemes a Pinterest-et is kihasználnod.
Alkalmazkodj a vásárlási szokásokhoz, fejleszd marketing tudásodat vagy bízz meg egy marketing ügynökséget.