Meg kell tenned!
A 2020-as járvány nagyon visszavetette a vállalkozásokat. Bill Gates nemrég azt nyilatkozta, hogy legalább 25 évvel ezelőtti időszakra estünk vissza. A jelenlegi helyzet senkinek sem könnyű, sőt az elemzések szerint nehezebb, mint a 2008-as gazdasági világválság volt. Ez az időszak sokkal jobban rákényszerít bennünket egy nagyon fontos dologra.
Vegyél vissza az igényeidből
Egy válság idején az egyik legfontosabb dolog az, hogy tartalékolj. Ezt úgy érheted el, hogy leadsz az igényeidből, megválsz a felesleges kiadásaidtól, átszervezed a vállalkozásodat, stb. Sajnos sokaknak ezt nagyon nehéz meglépni, mivel sose kellett mellőzniük az igényeiket, gyerekkorukban mindent megkaptak, el voltak kényeztetve, stb. Viszont most rá vagyunk kényszerülve arra, hogy átgondoljuk a kiadásainkat.
Bárki fenntarthatja a COVID előtti luxuséletmódot, de annak nagy ára lesz. Ez pedig az eladósodás.
Egy-két dolgot érdemes fejben rendbe tenni
Hidd el, hogy nem vagy attól kevesebb, hogy nem egy BMW-ben ülsz, hanem egy Opelben. A drága luxusautókat nem azért vásárolják a “tehetősebbek”, mert szükségük van rájuk… Ennél érdemesebb mélyebbre ásni, és ha megérted a dolog lényegét, akkor rengeteg pénzt fogsz tudni megspórolni.
Ha városban élsz, akkor érdemes olyan alternatív közlekedésben gondolkoznod, ami sokkal olcsóbb, mint az autó (bicikli, elektromos roller, stb.). Ezzel nem leszel kevesebb, mint az, aki autóban csücsül a dugóban. Sőt, okosabb vagy, mivel gazdaságilag számtalan előnye van annak, amit csinálsz.
Az első, hogy le tudsz adni az igényeidből, és sokkal jobb túlélő leszel, mint az, aki erre képtelen.
A második, hogy rengeteg pénz marad a zsebedben, amit sokkal értelmesebb dolgokra tudsz költeni.
De nézzünk meg más dolgokat is!
Nem kell napi szinten a Starbucks-ban x Ft-os kávét inni, mert aki okos, az tudja, hogy nem magát a kávét fizeted ki, hanem azt, hogy a Starbucks-ban kávézgatsz. Ugyanez igaz a mobiltelefonokkal kapcsolatban is. Ahhoz, hogy a leveleid olvasgasd, netezz és fotózz, nincs szükséged 400e Ft-os telefonra!
Egy idő után rá fogsz döbbenni arra, hogy ezek csak tárgyak, amelyekkel a kisebbségi érzéseidet takargatod, vagy a külsőségeknek szeretnél velük megfelelni, vagy a kényelmedet akarod fenntartani. Ha felismered azt, hogy a mai marketing hogyan hat az érzelmeidre, akkor tudatosabban fogsz vásárolni. Azért érdemes rám hallgatnod, mert én több mint 10 éve marketingezek vállalkozásoknak.
Marketingesként a marketingről
A marketing a legtöbb tárgyat érzelmekkel ruházza fel azért, hogy hiányérzetet, majd vágyat keltsen benned. És ha egy marketing jól van felépítve, és megérinti az egódat, akkor bizony vásárolni fogsz. Olyan dolgokat, amikre igazán nincs is szükséged.
Nézz körbe az otthonodban a szekrényeidben, a polcaidon, stb.! Mennyi olyan tárggyal vagy körbe véve, amelyek feleslegesek, mert nem is használod őket? RENGETEGGEL! Boldogabb lettél tőlük? NEM!
Igazából azokra a tárgyakra van szükséged, amelyeket 1 hónapban legalább egyszer használsz.
Szinte minden terméket, amelyre biológiailag nincs szükséged, pszichológiai trükkökkel adnak el.
Egy egyszerű fehér zsemle mögé nem építenek marketinget, mert felesleges, hiszen ha éhes vagy, akkor rá vagy kényszerülve, hogy megvedd. Nem kell nagyon befolyásolni téged.
Viszont az, hogy mit egyél, már befolyásolható. Nyilván marketinggel!
Edd a teljeskiőrlésű zsemlét, mert az lassabban szívódik fel, később leszel majd éhes, építsd be a fogyókúrába, stb. Ismerős igaz?
Igaz, hogy négyszer drágább, mint a fehér zsemle, de legalább elhiszed magadról, hogy egészségesebben étkezel. Viszont ha jobban belegondolsz, akkor rájössz, hogy egy zsemle lecserélése nem fogja kiváltani az egészséges életmód előnyeit, hiszen ehhez ennél több kell. Ráadásul, ha minden este belapátolsz egy adag marhapörit nokedlivel, akkor csak pénzkidobás a tk zsemle. 🙂
A spórolás ott kezdődik, hogy tudatosan kezdesz el vásárolni, és megnézed, hogy valójában mire is van szükséged. A termékeket nem azért “marketingelik”, hogy neked jó legyen, hanem azért, hogy az adott cég megnövelje a forgalmát.
Élelmiszerek
Manapság nagyon megdrágultak az élelmiszerek, így érdemes úgy elmenni vásárolni, hogy higgadtak és tudatosak maradjunk. Vásárlás előtt érdemes egy listát írni arról, hogy mit fogsz vásárolni, és pont! Ha betérsz egy szupermarketbe, és gyenge az ellenállásod, akkor a különböző gyártók hirdetései és ajánlatai egyszerűen “megesznek”. Itt egy süti, ott egy szörp, amott egy humusz, itt egy jobb öblítő, stb. A termékek szinte reszketve várják már azt, hogy leemeld őket a polcról. Figyeld meg, hogy mindegyik terméknek van valami pozitív marketingüzenete. Együtt a család, ízharmóniák, közös élmény, stb. Aztán a végén rájössz, hogy csak meghíztál, és üres a pénztárcád.
Luxusautók
Tudod, ki vásárol feltűnő autót?
Akinek alacsony az önértékelése, viszont kifelé magabiztosságot, erőt szeretne közvetíteni. Őket szoktuk nárcisztikus személyiségeknek nevezni. Az okos autógyártók ezt pedig nagyszerűen ki is használják különböző marketing üzenetekkel, trükkökkel.
Nagy ára van az ilyen játéknak! Itt már nem az autóról szól a dolog, hanem az egóról.
Nincs szükséged luxusautóra. Nem kell 300 lóerő, hisz lassan közlekedni se lehet! Egy megbízható, takarékos, kényelmes, szerethető autóra van szükséged, amely kiszolgál a mindennapokban.
Az autógyártók marketingesei autós életérzésekkel próbálják meg eladni a termékeket.
Viszont mondja meg nekem valaki, hogy egy szennyezett városban, ahol csak ülsz a dugóban, mindenki ideges, hatszor rád nyitják az ajtót, ott hol marad ez a pozitív életérzés?
Bármikor bekövetkezhet egy újabb válság, és ha ilyen költségekbe vered magad, akkor könnyedén tönkremehetsz. Ha itt is felismered, hogy valójában mire van szükséged, akkor rengeteg pénzt takaríthatsz meg.
Egy drágább autó megvásárlása és fenntartása kvázi felér a pénzpocsékolással.
Emberek 10-40 milliós autókban ücsörögnek feleslegesen a csúcsforgalomban. Dudálnak, idegesek, stresszesek és boldogtalanok. Aki okosabb, hamar rájön, hogy ez az egész luxusautósdi csak ráfizetéssel jár.
Viszont félre ne érts!
Nem azt mondom, hogy nincs szükség az egód kényeztetésére, viszont tudni kell, hogy hol a határ!
Ruhák felhalmozása
A ruhavásárlás tipikus impulzusvásárlásnak tekinthető. Mindenki szereti a márkás ruhákat, cipőket, viszont tényleg szükségünk van 15 pár cipőre, 25 ingre, 8 farmerre? Sokan nem azért vásárolnak, mert szükségük van az adott ruhákra, hanem a boldogságukat keresik. Ha megengedhetjük magunknak, és ez pillanatnyi örömet okoz nekünk, akkor természetesen vásároljunk, de húzzuk meg a határt.
Havi díjas szolgáltatások
Manapság divatosak az olyan szolgáltatások, amelyekért havonta alacsony díjat kell fizetnünk. Ezek a szolgáltatások havi szinten nem kerülnek sokba, viszont ha a havi díjakat összeadogatjuk, rájövünk, hogy ez a szolgáltatás mégiscsak méregdrága. Ráadásul például nagyon sok mobil appot bérlünk, azaz nem lesz a mi tulajdonunk. Ezek a kiadások szépen meg tudják kurtítani a bankszámlánkat, ezért érdemes átgondolni, hogy valójában szükségünk van-e az adott szolgáltatásra, vagy inkább engedjük el. Ne essünk bele abba a marketingcsapdába, hogy ” Jajj, ez havonta nem is olyan sok!”. Jegyezzük meg, hogy sok kicsi sokra megy.
Ne akarj megfelelni a társadalomnak
A tárgyaiddal ne másoknak akarj megfelelni, mert az rendszeres szorongást fog okozni. Ne idegenek életével és sikereivel foglalkozz, mert valószínűleg nekik sem olyan könnyű, csak kifelé mást kommunikálnak. Az, hogy a Facebookon olyan embereket látsz, akik próbálják elhitetni veled, hogy mennyire sikeresek, szépek, menők vagy boldogok, az kizárólag üzletről szól, és a fele bullshit. Ők is megpróbálják eladni a szolgáltatásaikat. Az, hogy valaki egy 1 órás tanácsadásért kifizet 100e Ft-ot, hát lelke rajta.
Neked az a legfontosabb, hogy magaddal foglalkozz, felismerd azt, hogy ebben a Covid-os időszakban mire van valójában szükséged, és építsd a cégedet! Tekints előre, és tűzz ki újabb célokat. A célok nyugodtan messzebbre mutathatnak az elérhető valóságnál, így legalább többet fogsz dolgozni rajtuk. Előre nézz, és a céljaidba fektess bele!
A mostani járványhelyzet megtanít bennünket arra, hogy olyan dolgokra költsünk, amikre valójában szükségünk van.