Hogyan szerezzek ügyfeleket?
Az online ügyfélszerzés a legfontosabb dolog egy vállalkozás fennmaradásában. Mivel a digitalizáció folyamatosan változik, és az online üzleti környezet folyamatosan fejlődik, így vállalkozóként is fontos, hogy ha nem is naprakészek, de tisztában legyünk a lehetőségeinkkel. Ebben a cikkben azt vizsgáljuk meg, hogy hogyan tudunk ügyfeleket szerezni az online térben, milyen marketing eszközöket érdemes használni, hogyan kutassuk fel a célközönségünket, mennyit érdemes költeni marketingre, mire figyeljünk, amikor a weboldalunkat felépítünk, illetve hogyan kommunikáljunk hatékonyan az ügyfelekkel.
1. Ügyfélszerzés alapja a célközönség kutatás
Az online ügyfélszerzés alapja a célközönség megismerése. Mielőtt bármilyen marketingtevékenységet elkezdenénk, tudnunk kell, kik azok az emberek, akiket szeretnénk megcélozni, akik vásárolni fognak tőlünk. Ahhoz, hogy ezt felmérjük, érdemes az alábbi eszközöket alkalmazni.
Piackutatás
A piackutatás abban segít, hogy felmérjük a piaci igényeket (mennyire van szükség a termékemre/szolgáltatásomra), elemezzük a versenytársakat, megnézzük, hogy mi miben tudnánk erősebbek lenni, mint ők, hogyan tudnánk a piaci részben kiemelkedni stb. A piackutatás segít gyűjteni és elemezni az információkat, amelyből levonhatjuk a következtetéseinket és kialakíthatjuk a marketing stratégiánkat.
Vásárlói személyiség
A “vásárlói személyiség” arra utal, hogy az embereknek sajátos személyiségjegyeik és preferenciáik vannak a vásárlási döntéseik során és nekünk ezekre kell megoldást kínálni. A vásárlói személyiség kialakításában számos tényező játszik szerepet. Például: korosztály, anyagi helyzet, értékrend, szokások.
Versenytársak elemzése
Tanulmányozzuk át versenytársaink online felületeit, kommunikációit, fizikai helyzetét. Nézzük meg, hogy mi miben vagyunk náluk erősebbek és a kommunikációnkban arra helyezzük jobban a hangsúlyt. Nézzük meg, hogy a versenytársak milyen felhasználókat céloznak meg, milyen az ügyfélszerzési technikájuk, milyen stratégiát alkalmaznak.
2. Ügyfélszerzési Marketing Eszközök
Elérkeztünk az ügyfélszerzés legfontosabb részéhez, ez pedig a marketing eszközök és stratégiák kidolgozása és megvalósítása. Az online ügyfélszerzéshez számos marketingeszköz és stratégia áll rendelkezésre amiből nekünk kell kiválasztani, hogy mire van cégünknek szüksége, mit alkalmazzunk. Ha alacsonyabb költségvetéssel rendelkezünk akkor saját magunknak kell felépíteni a rendszert, viszont ha van rá keretünk, akkor érdemes marketing szakembert bevonni.
Keresőoptimalizálás (SEO)
A keresőoptimalizálás abban segít, hogy a weboldalunk a Google és más keresőmotorok találati listájában előkelő helyen szerepeljen és ezáltal megnöveljük weboldalunk nézettségét. Vizsgáljuk meg pl. Google Ads-ben, hogy milyen kulcsszavak alapján keresik az emberek a termékeinket, majd ezekre a kulcsszavakra optimalizáljuk a weboldalunkat.
Tartalommarketing és az ügyfélszerzés
Az ügyfélszerzés egyik fontos marketing eszköze a tartalomgyártás, a magas minőségű cikkek a weboldalunkon, Facebookos oldalunkon, TikTokon, stb., melyek értéket nyújtanak az olvasóknak. Blogbejegyzések, videók, infografikák és podcastek mind olyan eszközei lehetnek a tartalommarketingnek, amellyel elérhetjük és megnyerhetjük célközönségünket.
Ügyfélszerzés a Közösségi médiában
A közösségi platformokon csak úgy hemzsegnek a potenciális vásárlóink.Használjuk ki a közösségi média platformot, hogy közelebb kerüljünk a felhasználókhoz és építsünk ki a közösséget. Képviseljük márkánkat és kommunikáljunk rendszeresen olyan témákról, amelyek hasznosak lehetnek a számukra.
Keresőhirdetések
Az egyik leghatékonyabb marketing eszköz, ám a legköltségesebb is, a fizetett hirdetések futtatása. Fizetett hirdetéssel egyszerűen elérhetjük vásárlóinkat, viszont ha nincs meg a kellő szakmai tudásunk hozzá, érdemes hirdetéskezelőt alkalmaznunk. Ilyen eszköz a Google Ads vagy a Facebook hirdetési rendszere.
E-mail marketing
Az ügyfélszerzés egyik legjobb marketing eszköze a hírlevél marketing. Sokan azt gondolják, hogy az e-mail marketing már egy lejárt dolgo, pedig nem. Az egyik legjobban konvertáló eszköz. Küldjünk rendszeres hírleveleket és promóciós e-maileket érdeklődőinknek. Az automatizált e-mail kampányok hatékonyak lehetnek a konverziók növelésében is. Használjunk például Mailchimp-et.
3. Marketing büdzsé ügyfélszerzési célokra
A marketing költségvetés meghatározása során vegyük figyelembe a vállalkozás méretét és a piaci versenyhelyzetet. Nincs pontos válasz arra, hogy mennyit kell költeni marketingre, de itt van néhány iránymutató:
Átlagosan egy vállalkozás általában a bevételének 5-15% -át fordítja marketingre. Az újonnan induló vállalkozásoknak magasabb költségre kell számítaniuk az ismertség és az ügyfélszerzés érdekében.
Tervezzük meg előre a havi vagy éves költségvetést, és monitorozzuk folyamatosan az eredményeket. Ha egy adott marketingeszköz nem hozza meg a kívánt eredményeket, fontoljuk meg a források átcsoportosítását.
Legyünk kreatívak és kísérletezők. Nem mindig a legnagyobb költségvetésű kampányok hozzák a legjobb eredményeket. Néha egy jól célzott és kreatív hirdetés is hatékony lehet.
4. Weboldal kialakítása
A weboldal a vállalkozás online arca, a bázisa, ezért fontos, hogy professzionális legyen felépítve és felhasználóbarát legyen, mivel az ügyfélszerzés általában a weboldalunkon történik. Amikor kialakítjuk weboldalunkat, ne csak a programozóval építsük fel, hanem vonjunk be egy online marketingest is. Ez azért fontos, mert az online marketinges marketing szemszögből nézi a weboldalt és így sokkal hatékonyabb weboldalt tudunk kialakítani. Weboldal készítésénél az alábbi szempontokat vegyük figyelembe:
Gyorstöltési idő
Győződjünk meg róla, hogy a weboldalunk gyorsan betöltődik minden eszközön. Válasszunk megfelelő tárhely szolgáltatót és megfelelő programozót. Ha lassú a weboldalunk betöltési ideje, akkor a látogatók elkattintanak, a Google hátrébb sorolja a weboldalunkat.
Mobilbarát dizájn
Az emberek egyre többet böngésznek mobil eszközökön, ezért a mobilnézet megfelelő kialakítása nagyon fontos. A vásárlások nagy rész is már mobilon történnek, ezért erre érdemes nagyon odafigyelni.
Könnyű navigáció
Az oldal látogatóinak egyszerűen el kell jutniuk a keresett információhoz és termékekhez. Ha nem találják meg gyorsan azt amit keresnek, elkattintanak. Egyszerűen és hatékonyan kell felépíteni a weboldalunkat.
Konverzió optimalizálás
Készítsünk elhelyezett cta gombokat a cselekvésre, hogy az oldal látogatói könnyen megrendelhessék termékeinket vagy szolgáltatásainkat.
Biztonság
Védjük meg a weboldalunkat a kiberfenyegetettségtől és biztosítsuk felhasználóinkat arról, hogy adatai nálunk biztos kezekben vannak.
5. Hatékony kommunikáció
Az ügyfélszerzés egyik fontos eszköze a hatékony kommunikáció. Nézzünk meg néhány fontosabb elemet.
Személyre szabott üzenetek:
Használjuk a megszemélyesítést, és próbáljunk meg olyan üzeneteket küldeni, amelyek az igényeire és problémáira koncentrálnak. Ha tudjuk az adott személy nevét, akkor szólítsuk meg a keresztnevén ne legyünk távolságtartóak. Próbáljunk bizalmat árasztani.
Válaszidő
A legtöbb cég nem tud azonnal kommunikálni az ügyfelekkel ezért nagy lépéselőnyben leszünk, hogy ha gyorsak vagyunk. Próbáljunk minél előbb válaszolni a felhasználók kérdéseire, legyünk kedvesek. Ha megtehetjük akkor használjunk chatbot-ot.
Vásárlói visszajelzések
Figyeljük meg a vásárlói visszajelzéseket és ezáltal fejlesszük termékeinket, szolgáltatásainkat. Az online ügyfélszerzés egy állandó marketing folyamat, amely kitartást és rugalmasságot igényel tőlünk. Ne feledje, hogy minden vállalkozás egyedi, és a legfontosabb az, hogy folyamatosan tanuljunk és azokat az eszközöket használjuk, amelyek hasznosak a válallkozásunk szempontjából.
Az online ügyfélszerzés komplex folyamat, de ha megfelelően kutatjuk a célközönséget, hatékony marketing eszközöket használunk, jól tervezzük meg a költségvetést, professzionális weboldalt építünk, és hatékonyan kommunikálunk, akkor ügyfeleket fogunk szerezni és sikerek leszünk. Az ügyfélszerzés a vállalkozások életében kulcsfontosságú, és az online világban rejlő lehetőségek végtelenek. Vegyük elő kreatívitásunkat vagy lessük el másoktól, hogy ők hogyan csinálják.
Az online ügyfélszerzés nemcsak a jelenben, hanem a jövőben is kulcsfontosságú fog játszani a vállalkozások sikerében. Érdemes használni a mesterséges intelligenciát, mivel számos marketing eszköz megvalósítására alkalmas.
Az online ügyfélszerzés folyamatos fejlesztéseket igényel, viszont hosszú távú sikerhez vezethet, és lehetővé teheti vállalkozása növekedését és fejlődését.