Mi az a Google AdSense? Hogyan működik?
Az AdSense a Google egyfajta hirdetési alkalmazása, amely 2004-ben indult el és az elsődleges célja az internetes reklámfelületek értékesítése, azaz segítségével a weboldalak tulajdonosai reklámozás céljára kiadhatják oldalaik felületeit. Az AdSense előnye az, hogy a hirdetéseink olyan témájú weboldalakon helyezhetőek el, amelyek relevánsak, azaz tartalmaikban passzolnak a hirdetésekhez, így jobban célba is érhetnek ezek a reklámok, hiszen olyan látogatók tekintik meg őket, akik valóban érdeklődhetnek a téma iránt. Az egész dolog kicsit hasonlít a Google display hirdetéseihez.
A Google Adsense a 2004-es elindulása óta jelentős bevételi forrásává vált számos cégnek.
A Google AdSense adminisztrációs felületének segítségével változtatható a hirdetések külleme, vagyis könnyen bele tudjuk illeszteni az adott honlap design-jába őket. Ezen kívül változtatható még többek között a méret, a szín vagy az elhelyezkedés pontos helye.
Google AdSense működése
Ahhoz, hogy a weboldal-tulajdonos engedélyezhesse szöveg, kép vagy videó formátumú hirdetések megjelenítését az oldalán, létre kell hozni, illetve regisztrálnia kell egy Google AdSense fiókot. Miután a Google visszaigazolta a kérést, a weboldal-tulajdonos (vagy más néven webmester) kap egy kódot, amit el kell helyeznie a webhelyének forráskódjába. Ennek a kódnak a segítségével jelennek meg a hirdetések az adott weboldalon. A webmester természetesen ki is zárhat bizonyos hirdetőket (például a közvetlen versenytárs cégeket, szolgáltatókat), de más szempont alapján nem zárhatóak ki hirdetések, hiszen az AdSense meta címkék és kulcsszavak alapján állapítja meg az adott honlap tartalmát, aminek alapján a weboldal tematikájába illeszkedő hirdetéseket jeleníttet meg.
Ha egy látogató vagy érdeklődő rákattint erre a hirdetésre, akkor ezért a kattintásért a hirdető fizet egy bizonyos összeget a Google-nak, és ennek az összegnek egy része természetesen a hirdetést tartalmazó weblap tulajdonosát illeti meg. Minél nagyobb egy weboldal forgalma, annál több kattintás érhető el, azaz így tudjuk megnövelni Adsense bevételeinket.
Hogyan célozza meg az AdSense a célközönséget?
Két célzási típust különböztethetünk meg, és fontos az elején leszögezni, hogy a két típus által termelt bevétel között nincs semmilyen eltérés.
Az egyik típus a kontextus vagy szövegkörnyezet alapú célzás, amely a nagy mennyiségű szöveget tartalmazó honlapok esetében népszerűbb. Ebben az esetben a Google olyan tényezőket vesz alapul a teljesség igénye nélkül, mint a kulcsszóelemzés eredménye, a betűméret vagy a szógyakoriság. Ezzel nagyszerűen elérhetjük, hogy a célközönségünk látogasson el a weboldalunkra.
A másik típusú célzás, amit az AdSense alkalmazhat, az érdeklődés alapján történik, más szóval ez a személyre szabott célzás. Az ehhez szükséges érdeklődési kört a Google egy sütiben (úgynevezett cookie-ban) tárolja, ami nemcsak az érdeklődési körünket vagy profilunkat tartalmazza (az általunk meglátogatott oldalak vagy a mobiltelefonunkra letöltött alkalmazások alapján), hanem a minket meghatározó demográfiai adatainkat is, melyeket a fenti aktivitásaink segítségével alkotott meg rólunk.
Min múlik az AdSense sikere?
Mindenekelőtt a legfontosabb talán az, hogy a Google AdSense kóddal ellátott weboldalak népszerűek legyenek, hiszen minél többen látogatják az oldalt, annál több emberhez jutnak el a hirdetések. Nagyon fontos, hogy az adott weboldal megfelelően legyen keresőoptimalizálva, hiszen a Google robotok ez alapján értékelnek.
A Cost Per Click (CPC), azaz a kattintásonkénti ár is számít, ugyanis minél jobban fizet egy kulcsszó, annál több bevételt hozhat a hirdető számára. A CPC költségét a hirdető azután fizeti meg a Google-nak, hogy egy látogató a speciális kulcsszóhoz kapcsolódó hirdetésre kattint. Egy kulcsszó ára attól függ, hogy arra a kulcsszóra hányan licitálnak, azaz mekkora verseny folyik egy-egy kattintásért.
Szintén sokat nyom a latban a hirdetések pozíciója, hiszen minél közelebb van ahhoz a tartalomhoz, ami miatt az oldalra érkezett a látogató, annál hatékonyabb lesz a hirdetés, vagyis annál valószínűbb, hogy rákattint az oldalt megtekintő látogató.
Az sem mindegy, hogy a hirdetést hogyan sikerül beágyazni a weboldalba. Ha a hirdetés minél jobban beleolvad a honlap környezetébe, és minél kevésbé tűnik hirdetésnek, annál valószínűbb, hogy rá fognak kattintani, ami elég hatékony Click-Through Rate-et (CTR), azaz átkattintási arányt eredményez. Érdemes tudnunk azt is, hogy a Google AdSense tiltja a hirdetésre való kattintás buzdítását, azaz nem lehetséges nyilakat vagy buzdító feliratokat elhelyezni a hirdetések köré, ezért is érdemes az elrendezéssel játszani annak érdekében, hogy mégiscsak felkeltsük a látogatók érdeklődését a reklámunk iránt.
Szintén fontos a mennyiség, hiszen a hirdetések esetében is igaz a mondás, miszerint a kevesebb néha több. Ha egy weboldal tele van tűzdelve hirdetésekkel, akkor a honlap zsúfolttá, átláthatatlanná válhat a látogatók számára, akik, ha nem találják meg azt, amit keresnek, könnyen elnavigálnak egy másik oldalra.