Marketing terv készítése, de hogyan?

A marketing terv készítése alapvető dolog egy vállalkozás életében, mivel csak így tudunk tudatosan fejlődni. De egyáltalán tudjuk hogyan kell készíteni?

Te Béla mi lenne ha csinálnánk itt a környéken egy menő kis kifőzdét! Te úgyis jól tudsz főzni én meg majd népszerűsítem a kajáldát! Egy év alatt kőgazdagok leszünk! Oké Lacikám, de hogy a csudába vágjunk bele? Hmm… mi lenne, hogy ha először készítenénk egy marketing tervet költségekkel, majd aztán azt betartva, haladnánk lépésről-lépésre! Hmm nem is rossz ötlet! Na de azt hogyan kell? Mármint micsodát? Hát marketing tervet készíteni? MITTOMÉN….

Nos ezért érdemes elolvasni ezt a cikket, hogy neked is nagyobb rálátásod legyen arra, hogy hogyan kell megírni egy marketing tervet.

Lássuk!

Jó esetben minden vállalkozás egy jó ötlettel indul! Egy olyan ötlettel, amire van igény, kereslet! Amiért az emberek hajlandóak fizetni, ami esetleg a kényelmüket szolgálja, ami megoldja a problémájukat, stb….a lényeg, hogy a termékedre/szolgáltatásodra kereslet legyen, felkeltse az emberek érdeklődését. Amikor vállalkozást indítasz érdemes egy kicsit informálódni arról, hogy a termékemre/szolgáltatásomra kinek van egyáltalán szüksége, mivel a marketing terv készítése során ez alapvető kiinduló pont.

Ha visszatérünk Béla és Laci esetére akik ugye kifőzdét szeretnének nyitni, akkor érdemes megnézniük, hogy a környéken hány olyan cég van akiknek az étkeztetésüket megtudnák oldani, mennyire megközelíthető a kifőzde, van e parkolási lehetőség vagy helyi járat, milyen versenytársak vannak a környéken, milyen fizetési sávval rendelkezhetnek a környékbeliek, megoldható-e az ételkiszállítás, stb. Egy Marketing terv készítése során számos olyan információt kell beszereznünk, amelyek hozzásegítenek ahhoz, hogy reálisan megtervezhessük vállalkozásunk rövid-, illetve hosszútávú céljait.

Marketing terv készítése – Hogyan vágjunk bele?

Nem kell különleges dolgokra gondolni, mivel egy marketing terv készítése lehet nagyon egyszerű is. Lehet akár egy A4-es oldalnyi terv, de lehet ennél jóval terjedelmesebb. A kisebb vállalkozásoknál nagyban függ a marketing terv készítésénél, hogy mekkora kapacitásunk, illetve tőkénk van. Kisebb a mozgásterünk. Írásba fektessük le rövid- és a hosszútávú céljainkat. Ezután pedig határozzuk meg, hogy ezeket a célokat hogyan fogjuk elérni.

A legjobban akkor érted meg egy marketing terv felépítését és fontosságát, hogy ha egy példán keresztül levezetjük. Nagyon fontos megjegyezni, hogy például egy éves marketing terv csak az alapokat fekteti, ami nem azt jelenti, hogy év közben ha bármiféle változás történik, akkor újratervezést alkalmazzunk. Menet közben folyamatosan hangolni kell a kampányokat, bejövő adatokat kell elemezni, új lehetőségeket kipróbálni, ötletelni, jöhetnek váratlan események és ilyenkor változtatnunk kell sok esetben a terveinken.

PÉLDA

Tegyük fel, hogy edzőtermet nyitunk Érden és fel akarjuk futtatni a vállalkozásunkat.

Marketing terv készítése – Célközönség meghatározása

Határozzuk meg pontosan a célközönségünket, esetleg Avatar-t is létrehozhatunk. (Az avatar azt jelenti, hogy leírjuk az ideális ügyfelünk tulajdonságait, majd ez alapján készítjük el a marketing tervünket, stratégiánkat.)

Meg kell határoznod a célközönségedet és ennek megfelelően kell a kommunikációdat is ügyesen alkamazni, hirdetési kreatívaidat megszerkeszteni.

Ötletek célközönségre és kommunikációra:

Megszólíthatod azokat a fiatalokat akik diétába kezdtek, viszont fontos lesz számukra a mozgás a gyorsabb fogyás érdekében.

Megszólíthatod a helyi fiatalokat akik sportolni vágynak vagy a környéken már járnak edzőterembe.(csábítsd át magadhoz valamilyen “csalival”)

Megszólíthatod azokat a középkorú nőket, akik 30 felett járnak, viszont újra nőnek szeretnék érezni magukat.

Megszólíthatod azokat az embereket akik depressziósak, viszont a mozgás által jobban fogják magukat érezni.

A lényeg, hogy a kommunikációdba vagy az adott célcsoport problémáira kínálj megoldást vagy nagyítsd fel azt, hogy ha nem tesz önmagáért semmit, akkor ez és ez lehet a következménye. Az utóbbi kommunikáció picit merészebb és nem mindig jó irány, de vannak olyan piacok, ahova könnyen beilleszthető.

Példa:  Edzőtermeink várják, hogy formába lendülj,
Edzésünkkel nem csak az erőd, hanem önbizalmad is megnő!
Légy te a strandok istennője

Miután meghatároztad a célközönségedet, ezután meg kell határozni a stratégiádat is. Ha nincs startégiád, akkor nem fogod tudatosan használni a marketing eszközöket és sok esetben csak a pénzt fogod “elégetni”.  Ahhoz, hogy a marketing stratégiádat megvalósítsd, számos dologra lesz szükséged:  weboldalra, közösségi platformokra, Adwords és Social media hirdetésekre, értékesítési tölcsérekre, applikációra, SEO-ra, Videókra, stb.

A fent említett marketing eszközökből (és még rengeteg más eszközből) kell felépítened a marketingrendszeredet. Mindegyik eszköznek meg lesz a maga feladata. Nem kell, sőt sokszor lehetetlen mindegyiket alkalmazni, mert nem lesz akkora kapacitásod, viszont kiválaszthatod, hogy melyiket fogod alkalmazni.

A marketing stratégia lényege,  az, hogy ezeket a marketing eszközöket megfelelő logika alapján marketing gépezetté alakítsd, amelyek elvezetnek a céljaid megvalósításához. És természetesen folyamatosan mérni kell az eredményeket.

A marketing terv készítése során érdemes bevonni egy  online marketing tanácsadót is.

De térjünk vissza és nézzük meg ismét az edzőtermes dolgot és határozzunk meg a marketing stratégiáját.

Milyen marketing eszközökre lesz szükségem?

Válasszuk ki a célközönségünket és aztán nézzük meg a marketing eszközöket. Nézzük meg akkor, hogy milyen marketing eszközök jöhetnek szóba:

Weboldal /marketing terv készítése/

Egy konvertáló weboldal alappillére a marketing gépezetnek. Legalább annyira fontos, mint a közösségi oldalaink minősége, ezért nagy hangsúly kell fektetni a kialakításába. Amikor weboldal készítésébe kezdünk, akkor mindig vonjunk be egy marketingest is a tervezésbe, mivel a programozó aki csinálja a honlapot, nem fog tudni tudatos marketing stratégiát tervezni. Ha ezt elhalasztjuk és nincs logikusan úgy felépítve a honlapunk, hogy megfelelően konvertáljunk, akkor sok esetben újra kell tervezni az egészet.

A weboldalunknak el kell adnia a szolgáltatásainkat, ő lesz a sales-esünk. Olyan környezetet kell varázsolnunk a felhasználók számára, amely beszippantja őket a világunkba. Az elsődleges, hogy grafikailag ízléses és divatos megjelenésű legyen és használjunk rengeteg életképet, videókat. A képeken jelenjenek meg olyan emberek akikkel a célközönségünk azonosulni tudnak. (önmagukra ismernek). A kondigépeinket is mutassuk be röviden, illetve hogy milyen erősítő gyakorlatok végezhetőek velük.  Legyünk informatívak, mivel sok ember nem is tudja, hogy hogyan kell haszálni egy kondigépet. Érezze az olvasó, hogy fontos nekünk. A cég csapata is megjelenhet, sőt egy jópofa bemutatkozót is hozzá lehet írni, hogy éreztessük a közvetlenségünket. Varázsoljuk szerethetővé a weboldalunkat. Fontos, hogy a honlap lead-eket tudjon generálni.

Külön menüpontban a szolgáltatásainkat mindenképpen soroljuk fel. Minden szolgáltatásra online lehessen jelentkezni. (pl. Spinning órára jelentkezés vagy Személyi edzésre való jelentkezés.)

Landingek kialakítása

Egy marketing terv készítése során minden szolgáltatáshoz külön építsünk fel egy landing oldalt, mivel majd a hirdetéseink során ezeket fogjuk célirányosan hirdetni. Ha Pilates órákat szeretnék hirdetni, akkor hirdessük a Pilates landingünket Facebookon a megfelelő célközönségünknek. Ha Kettlebell-t hirdetnénk, akkor a Kettlebell landinget hirdessük. A landing oldal kialakításáról itt írtunk bővebben: Landing oldal készítése

Brand építése

A márka építése fontos és nagyszerű lehetőség arra, hogy megismerjenek bennünket és a célközönségünk fejébe rögzüljünk. A brand mindig kiemel, szegmentál. Ahhoz, hogy megismerjenek bennünket, fel kell építenünk egy jól megjegyezhető, vonzó online arculatot, kommunikációt, majd folyamatosan hirdetni kell magunkat. A hirdetéseinkben érdemes feltüntetni egyedi szlogeneket, legyen valami szuper logónk stb. A lényeg a folyamatos hirdetésben van. A tárház igencsak széles.

Csali /marketing terv készítése/

Elérkeztünk az egyik legfontosabb részhez a marketing tervezésünkben, ez pedig a megfelelő csali kiválasztása. A csali segítségével tudjuk elcsábítani a célközönségünket (ebben az esetben az érdi sportolásra vágyókat) magunkhoz.

Ha az érdi sportolásra vágyókat céloztuk be, akkor tudatosítani kell magunkban, hogy valahova jelenleg is járnak edzeni ezek az emberek, aminek van oka.

Milyen okból járhatnak jelenleg a konkurens terembe?

Az olcsóbb ár miatt? A közösség miatt? Kevesen járnak oda és sok a szabad kondigép? Kiegészítő szolgáltatások miatt? A hely közelsége miatt? 

A csalinak ellenálhatatlan ajánlatnak kell lennie.

Csalikra példa:

Sokan szokták alkalmazni az “első alkalom ingyenes” ajánlatát. Tegyük inkább ingyenessé az első két hetet, mivel ennyi idő alatt magunkhoz lehet SZOKTATNI a vendéget + az első bérlet megvásárlásával egyszeri ingyenes fehérjeport adnék ajándékba.  (mindig ígérjünk többet, mint a konkurencia)

Ha eljön az első INGYENES edzésre, akkor egy hónapos diétás étrendet küldünk el hírlevélben. (ezzel megcélozhatjuk simán azokat, akik le szeretnének fogyni)

Az első két hétben ingyenesen edzhetsz, + grátiszként 1 hétig ingyenesen használhatod a szaunánkat!

Látható, hogy számos lehetőségünk van vonzó csalik kialakítására. A lényeg, hogy ezeket meghirdessük a kampányaiknban és folyamatosan kommunikáljuk a honlapunkon, közösségi média felületeinken.

Hírlevél marketing

Sokan azt gondolják, hogy a hírlevél marketing már lejárt. Ez nem így van szerencsére. Ha ügyesen és hatékonyan hírlevelezünk, akkor bizony jönni fognak az eredmények. Fontos eleme lesz a marketing terv készítésének.

Érdemes külön hírlevélre feliratkozó oldalt létrehozni a weboldalunkon belül, amelyet érdemes meghirdetni a Facebookon. A hírlevél feliratkozáshoz is használjunk csalit, mivel csak így fognak feliratkozni rá. Építsük a bázisunkat, majd legalább heti egy hírlevelet küldjünk ki a feliratkozóinknak. Természetesen hírleveleinkbe építsük be ajánlatainkat. Sokan azt gondolják, hogy a hírlevél lejárt, viszont a hírlevél megnyitási aránya bizonyítja, hogy sokan elolvassák a tartalmakat. Belecsempézhetsz pl. egy alkalmas kupont a hírlevélbe, amire könnyen rákaphatnak.

Marketing terv – Google Ads kampányok

Marketing terv készítése során fontos az is, hogy Google hirdetéseket is futtassunk. A Google Ads kampányok nagyszerűek arra, hogy elérd azokat az embereket, akik Érden keresik a szolgáltatásodat. Nagyon fontos, hogy olyan Adwords szakértővel dolgozz, akinek van jártassága a Google Ads kampányokban, illetve jó stratégiai érzékkel rendelkezik. Ha Adwords szakértőt keresel, akkor kattints ide: Adwords kezelés árak

A Google Adwords kampányok nagyon fontos elemét képzik az online marketing rendszerednek, mivel közvetlenül érheted el azokat, akik a szolgáltatásaidat keresik. Emellett érdemes kihasználni a Google Display hirdetéseit is, amelyről itt írtunk bővebben: Google display hirdetés

Marketing terv – Facebook, TikTok és Insta kampányok

A Facebook, TikTok és Insta kampányokat is nagyszerűen beépítheted az edzőtermes projektbe. Mivel a Facebook organikus megjelenése egyre rosszabb, ezért ki kell emelni a bejegyzéseidet + általános hirdetéseket kell indítanod a Facebook hirdetéskezelőjéből. Itt is érdemes egy online marketingessel közösen dolgozni, mivel a Facebook hirdetési kampányait bonyolultabb felépíteni. Az Instagramra is az vonatkozik, hogy folyamatosan hirdess. Ha Facebook hirdetéskezelőt keresel akkor kattints ide: Facebook hirdetéskezelés ár

Fontos, hogy a Facebook kampányoknál is meg kell határozni a céljainkat. Ezek a célok különbözőek lehetnek, a lényege az, hogy mindig olyan Landing oldalra irányítsuk a látogatót, amely releváns a hirdetéseinkkel.

Ha például spinning órákat szeretnénk hirdetni, akkor a kreatívokat, a hirdetéseket, stb. erre a témára alakítsuk ki, majd amikor valaki rákattint a Facebookos hirdetésünkre, akkor Spinninges landingre irányítsuk a felhasználót, ahol egyből konverziót tud végrehajtani.

A közösségi marketing építése folyamatos munkát igényel, ezért érdemes erre külön alkalmazni valakit. Fontos, hogy a közösségi felületeinknek értéket adjunk, de mindig helyezzük el az ajánlatainkat is.

SEO és tartalom

A keresőoptimalizálás és a tartalomgyártás is fontos egy marketing terv elkészítésekor. Tudnod kell, hogy a SEO egy lassabban beérő, viszont erősen kifizetődő marketing megoldás. Ahhoz, hogy megnöveld a weboldalad látogatottságát, ahhoz blogot kell vezetned a weboldaladon belül, tartalmakat kell gyártani, illetve keresőoptimalizáltatni kell az egész weboldaladat. Ha helyi igényeket elégítesz ki, akkor érdemes speciális kulcsszavakra optimalizálnod.

Jelen esetben olyan kulcsszavakat érdemes használni, ami jobban konkretizálja a szolgáltatásod helyét. Például: érdi edzőterem, edzőterem Érden, jóga oktatás Érden.

Mindent mérni /marketinges alkalmazása szükséges

Ma már az adatvezérelt marketing világát éljük, azaz egy marketing terv sikerességét akkor tudjuk ügyesen elemezni, hogy ha végigvisszük a stratégiánkat + folyamatosan mérjük a bejövő adatokat. A weboldalunk bejövő adatait különböző mérőkódokkal tudjuk mérni. (Ilyen például a Facebook pixel vagy a Google Ads mérőkódjai)

Ezt a nagy adathalmazt kell elemeznünk, kiértékelnünk. A konzekvenciák levonása után tudunk tudatos döntéseket hozni a marketingünkben. A Google Analytics pontosan ebben nyújt nekünk segítséget. A Facebook hirdetéskezelőjében pedig rengeteg olyan információt találhatunk, amely a Facebookos kampányainkat segít hatékonyabbá tenni.

Milyen eszközökkel érem el a célközönségemet?

Az internet számtalan módot kínál arra, hogy hogyan érd el a célközönségedet. Az, hogy melyikre van pontosan szükséged, ahhoz át kell gondolnod azt, hogy kiket szeretnél elérni és mire van kapacitásod. A közösségi médiákon keresztül ma már szinte mindenkit el tudsz érni. Ahhoz, hogy ezt ügyesen megvalósítsd, célközönségeket kell kialakítanod és tesztelni majd a hirdetéseidet.

Tesztelj!

A hirdetések tesztelése is nagyon fontos, mivel csak így lehet fejlődni a marketingben. Olyan nincs, hogy elsőre elkészíted a tökéletes hirdetést és célközönséget. Egy ügyes online marketinges is folyamatosan tesztel és elemzi a bejövő információkat.

Mennyit áldozok a marketing költségre?

Az, hogy ki mennyit költ marketingre, az mindig egyedi. Ráadásul nem is a havi keret a lényeg, hanem az, hogy HOGYAN OSZTOD EL A HAVI MARKETING KÖLTSÉGEDET a különböző marketing eszközökre. Mivel számos lehetőség létezik, ezért érdemes bevonni egy marketing szakembert. Marketing terv készítése esetén, fontos, hogy lefektessük mindazt, amelyet fentebb leírtunk, illetve készítsünk egy költségvetést is.

Határozzuk meg, hogy melyik marketing eszközre mennyit költünk. Mivel folyamatosan fognak bejönni az adatok, ezért útközben nyugodtan változtathatunk majd a költségeinken. Nyilván mindig arra fogunk többet költeni, amelyik többet hoz.

Reméljük tudtunk segíteni!

Ha profi marketing tervet és megvalósító marketing stratégiát szeretnél, akkor keress bennünket bátran és segítünk!

Sikeres vállalkozást kívánunk addig is!

Menü
Beszéljünk!